Pakken in een digitale werkomgeving: is het nog nodig?

In dit artikel geef ik uitleg over de vraag of pakken nog wel echt nodig zijn in de digitale werkomgeving van vandaag de dag. Het is namelijk zo dat met de trend van thuiswerken het steeds belangrijker wordt om deze vraag te beantwoorden. Ook als werkgever is het moeilijk om hier tegenaan te kijken. Vind jij het erg als je werknemer zich casual kleden als ze vanuit huis aan werk zijn en contact hebben met andere collega’s. Waar ligt hierin precies de grens? Op deze vraag en nog veel meer krijg je antwoord in dit nieuwe artikel.

 

Thuiswerken en pakken: doen of niet?

Wanneer je gaat thuiswerken ontstaat er altijd een andere sfeer dan wanneer je op kantoor bent. Het is namelijk zo dat als je in een gezinssituatie bent je sneller afgeleid bent en dus minder geconcentreerd kan zijn. De situatie is dus al fundamenteel anders. Het enige wat hetzelfde is dat is je werk. Om het werk toch nog zo professioneel mogelijk te doen raad ik zeker aan om wel pakken te blijven dragen. Zeker als je met de klant praat is het een goed idee om formeel gekleed te zijn. Dit heeft een effect op de klant. De klant denkt namelijk sneller te maken te hebben met een professioneel bedrijf. Echter heeft het ook implicaties voor jou als persoon. Wanneer je jezelf namelijk netjes aankleedt, je haar doet en dus verzorgt aan het werk gaat dan voel je jezelf ook meteen beter. Zeker als je langdurig thuis moet zitten is routine van groot belang. Zorg dus dat je elke dag mooi aangekleed bent en dezelfde routine hebt.

 

Richtlijnen opstellen

Voor werkgevers als werknemers kan het daarom handig zijn om toch even wat richtlijnen op te stellen. Wat is de dresscode is eigenlijk de vraag hier. Probeer hier minimaal af te wijken van wat er op kantoor is afgesproken. Wanneer je op kantoor helemaal strak in pak moet verschijnen moet je dit ook online afspreken. Hoe raar dit ook klinkt, wanneer je in gesprek gaat met een klant helpt dit je zeker. Er zijn namelijk bepaalde verwachtingen die een klant van jou als partner verwacht. Deze verwachtingen blijven ongeacht de klant je spreekt via een beeldscherm of in het echt. Wel kan het zo zijn dat wanneer je eens een dagje hebt waarbij je geen klanten spreekt het anders kan. Informele werksfeer onderling met collega’s is natuurlijk ook belangrijk in de digitale economie.

Geef een reactie