Datum:

Delen:

Hoe kun je omgaan met een klant die niet betaalt?

Related Articles

Een klant die niet betaalt voor afgenomen diensten of producten is eigenlijk geen klant. Maar daar heb je niets aan als je te lang moet wachten op je geld. Het is dus belangrijk om te weten wat je kunt doen wanneer je diensten of producten onbetaald blijven. Om te beginnen wil je, dat spreekt voor zich, het contact goed houden met je klant. Het kan immers zomaar zijn dat je klant de factuur niet heeft ontvangen of dat er iets mis is gegaan met de betaling. Het best is het om eerst even te bellen zodra de wettelijke betalingstermijn is verstreken. Gewoon even vragen of het allemaal wel goed gaat. De kans is groot dat je dan dezelfde dag nog het geld op je rekening hebt staan.

Wat als dat niet lukt?

Wat als je telefoontje niet oplevert wat je had gehoopt? Dan is een vriendelijke betalingsherinnering sturen de volgende stap. Dreig niet direct met het uit handen geven aan een incassobureau. Het kan nog steeds zomaar zijn dat het hier gaat om een misverstand. Er zijn bedrijven die een betalingstermijn van 60 dagen hanteren en als jij daar niet op bedacht bent, dan lijkt het net alsof er een betalingsachterstand is. Om dit te voorkomen is het belangrijk om in jouw algemene voorwaarden jouw betalingstermijn op te nemen. En ja, je kunt er dan voor kiezen om deze op 14 dagen te zetten.

Wordt er nog niet gereageerd of betaald? Dan is het tijd om de laatste aanmaning of “in gebreke stelling” te sturen. Doe dit, bij voorkeur, zowel via de mail als per post. In deze laatste aanmaning geef je aan dat het geld op een bepaalde dag op jouw rekening moet staan en dat je, wanneer dat niet zo is, de vordering uit handen geeft aan een incassobureau.

Zorg dat je een buffertje hebt opgebouwd

Wanneer je weet dat gemiddeld ⅓ van alle verstuurde facturen niet op tijd wordt betaald, dan kun je er op rekenen dat het jou ook een keer gaat gebeuren. Om te voorkomen dat je bij één niet betaalde factuur direct in de financiële problemen komt, kun je er maar beter voor zorgen dat je een financiële buffer opbouwt waarmee je minimaal 1 maand vooruit kunt. Denk dan niet alleen aan jouw salaris en dat van eventuele medewerkers, maar ook aan de huur van je pand, en de lease van je auto en andere apparatuur. Uiteindelijk worden de meeste facturen wel betaald, maar het kan, zonder buffer, zomaar zijn dat dat te laat is voor jouw bedrijf.

Recent Nieuws