Het voor jouw klanten zo gemakkelijk mogelijk maken om te betalen op jouw website is essentieel voor het verhogen van conversies en verkopen. Daarom is jouw afrekenpagina van cruciaal belang. Het is de laatste stop voor mensen die winkelen op jouw website. Op jouw afrekenpagina worden etalagekopers betalende klanten. Het is gemakkelijk om simpelweg PayPal op jouw site te zetten en het daarbij te laten, maar als je serieus werk wilt maken om meer betalende klanten te krijgen en de verkoop voor jouw bedrijf te verhogen, wil je volledige controle krijgen over het hele betalingsproces. In dit artikel delen we 3 tips die jou hierbij kunnen helpen.
1. Biedt verschillende betalingsmethoden
Het klinkt voor de hand liggend, maar er zijn websites die maar één betaalmethode aanbieden. Uit onderzoek blijkt echter dat meer dan de helft van online bezoekers verschillende betalingsopties verwachten op de betaalpagina. Hoewel het niet nodig en ook niet praktisch is om alle denkbare beschikbare betaalmethoden aan te bieden, wil je toch eens kijken bij je doelgroep om te zien welke betaalmethoden ze gebruiken. Vervolgens kunt je de meeste mensen binnenhalen die jouw website bezoeken.
Een goede combinatie zou bijvoorbeeld zijn om directe bankoverschrijvingen en betalingen van alle grote creditcards mogelijk te maken. Uiteindelijk hangt het allemaal af van jouw doelgroep. Je kunt ervoor kiezen voor een betaallink maken die bezoekers in staat stelt te betalen met verschillende creditcards, PayPal of een kortingsbon.
2. Vraag alleen om essentiële informatie
Net als bij het samenstellen van een e-maillijst, wil je de hoeveelheid informatie die je aanvraagt beperken tot het minimale! Niets is dodelijker voor een conversie dan het moeten invullen van een formulier met informatie die niet nodig is om een aankoop te doen. En het toevoegen van een lange lijst met velden om in te vullen, voegt meer hindernissen toe voor mensen om tot aankoop over te gaan. En als je absoluut de extra informatie nodig hebt, zoals een telefoonnummer, voeg dan een uitleg toe waarom dit nodig is.
3. Zorg voor een naadloos ontwerp
Vanuit het oogpunt van branding wil je alles op je website zo consistent mogelijk houden. Dit betekent dat je op jouw afrekenpagina dezelfde kleuren, lettertypen en ontwerpen gebruikt als op de rest van jouw website, zodat je jouw bedrijf meer bekendheid kunt geven. Natuurlijk leveren bepaalde online betalingsproviders de frontend kant-en-klaar voor jou, maar je geeft de controle over de look en feel van jouw afrekenpagina op. Mensen worden sceptisch wanneer ze worden geconfronteerd met een afrekenpagina die verschilt van de website waarop ze aan het winkelen waren. Om jouw merkbekendheid te vergroten, dien je jouw ontwerp consistent houden voor alle kanalen, vooral jouw afrekenpagina.